En utebane skal alltid være fuktig når den brukes. Det fører derimot til at banen vil fryse vinterstid.
Et tiltak for å forlenge bruken om høsten/vinteren er salting.
En tradisjonell sandbane kan saltes og harves, med det resultat at man kan forlenge brukstiden utover høsten. Har banen i tillegg iblandet gummirasp, kan man ved jevnlig harving, få en ridbar bane hele vinteren.
Salting bør gjøres etter siste regnfall og før jevnlig nattefrost om høsten. Man kan bruke mellom 0,7 til 0,8 kg salt pr m2 og type som holder ned til nærmere 20 kuldegrader.
En sandbane med fiber og filt som ikke kan harves, trenger man ikke å salte, da det vil bli til liten nytte. Man må heller belage seg på en evt måking og bruk av banen som snøbane til forsiktig trening.
Om sommeren kan man salte baner som støver dersom man ikke har nok tilgang til å vanne jevnlig. Saltmengden kan reduseres vesentlig i forhold til hvor mye man benytter før vinteren. Ved salting om sommeren kan man benytte billigere salttyper da man ikke trenger å tenke på frostkrav.
Har man en ridebane der frosten «kryper» inn er salting viktig for å unngå at man får et islag under topplaget. Dette vil kunne medføre at hester faller.
Er banen tørr, vil salting av banen bidra til å binde massene. Til en ridebane inne kan man redusere saltmengden med flere gram pr m2 enn det man benytter ute.
Fremtidsrettet
Bygg ridehallen med isolering i bakken utenfor, slik at frost ikke kan krype inn og dermed redusere saltbehovet inne.
Kostnadsdrivende
- Isolering av bakken utenfor ridehaller vil gi merkostnad, men vil spare utgifter til salting og evt dyrelidelse om en hest skulle skli på frossent underlag og falle.
- Skal man salte bør man ha en jordbruksharv i tillegg til banens vanlige vedlikeholds redskaper, for å kunne holde banen nok åpen.
TIPS:
Magnesiumklorid er testet ut som det mest effektive da det fryser banen først ned mot 20 kuldegrader, og er et lite miljøskadelige salt og bruke